Facebook

Czy powszechny dostęp multimediów ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci?

Czy powszechny dostęp multimediów ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci?
grafika do wpisu: Czy powszechny dostęp multimediów ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci?

Rozwój nowych technologii sprawia, że korzystanie z urządzeń mobilnych, multimediów i gier jest powszechny...

Czy powszechny dostęp multimediów ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci?

Rozwój nowych technologii sprawia, że korzystanie z urządzeń mobilnych, multimediów i gier jest powszechny, więc odcinanie naszych najmłodszych od tego co niesie postęp techniczny, byłoby niewłaściwe. Dzieci muszą umieć się w tym świecie poruszać, gdyż mają i będą z nim mieć do czynienia na co dzień. Nauczyciele i rodzice powinni być dla nich przewodnikami, a także, zwłaszcza w pierwszych latach życia dzieci, powinni wskazywać im granice, jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z multimediów.

Dziecko patrząc w monitor komputera lub innego urządzenia mobilnego, szczególnie o ograniczonej wielkości, skupia wzrok na niewielkiej powierzchni, czasami tylko na jednym punkcie. Jest to bardzo niekorzystna sytuacja – mięśnie gałek ocznych wykonują ruchy tylko w minimalnym zakresie, co może spowodować w przyszłości utrudnienie pracy tych mięśni.

Dzieci, które spędzają dużo czasu przed ekranem komputerowym a ich mięśnie nie są odpowiednio wyćwiczone, mają trudności ze śledzeniem pokazywanych przez nauczyciela znaków, obrazów i przedmiotów, gdyż nieprzygotowane mięśnie gałek ocznych szybko się męczą, nie nadążają za narzucanym tempem pracy, dzieci gubią się, gdy znaków jest dużo.

Zwykle gry komputerowe, które proponuje się dzieciom, składają się z wielu ruchomych elementów, na ekranie dużo się dzieje, pojawiają się różne kolory. To sprawia, że układ nerwowy jest intensywnie stymulowany przez wzrok. Jeśli taka stymulacja trwa długo, może powodować nadmierne pobudzenie dziecka, a także trudności z koncentracją.

Zbyt częste korzystanie z gier komputerowych prowadzi do wielu negatywnych skutków:

- otyłość

- nadmierna nerwowość

- agresywne zachowanie

- uzależnienie

Źle dobrane gry, zwłaszcza te zawierające treści agresywne, powodują wzrost agresji u osób, które często z nich korzystają. Małe dzieci łatwiej ulegają wpływom i dużo szybciej mogą uzależnić się od korzystania z urządzeń elektronicznych. Pierwsze symptomy to właśnie nasilające się zachowanie agresywne, szczególnie w sytuacji, kiedy dziecku odmawia się możliwości grania na komputerze. Jeśli maluch coraz częściej reaguje w sposób agresywny, nerwowy, jest impulsywny, pobudzony, ma trudności z koncentracją, a rodzice potwierdzają, że dziecko zachowuje się w ten sposób również w domu ( szczególnie w momencie odmowy korzystania z telewizora i komputera), to jest pierwszy sygnał, który może oznaczać uzależnienie, należy wtedy szybko zareagować.

Jak można w bezpieczny sposób zapoznać dziecko ze światem multimediów?

Zarówno nauczyciele jak rodzice powinni bardzo wnikliwie sprawdzać treści pojawiające się w programach komputerowych dla dzieci. Bardzo ważny jest sposób prezentacji materiału edukacyjnego. Nie może on zawierać zbyt wielu elementów ruchomych. Jeśli prezentowany obraz jest zbyt dynamiczny, dziecku jest trudno skoncentrować się na tym co jest ważne. Dodatkowo młody, dojrzewający układ nerwowy poprzez zbyt intensywną stymulację może zostać „przeładowany”.

Dziecko, które doświadcza nadmiaru bodźców może zacząć reagować nerwowo, stać się nadpobudliwe, a czasem nawet zachowywać się agresywnie.

Multimedia to nie tylko gry czy programy edukacyjne. To również słuchowiska, e-książeczki, które mogą być ciekawą formą spędzania czasu. Pobudzają one wyobraźnię dziecka, uczą uważnego słuchania i koncentracji.

Programy multimedialne dzięki odpowiednio przygotowanym ćwiczeniom pomagają np. :

  • ćwiczyć umiejętność koncentracji wzroku
  • wspierają rozwijanie umiejętności społecznych
  • pozwalają rozwijać myślenie przyczynowo- skutkowe

Warunkiem absolutnie niezbędnym jest kontrola dorosłych nad korzystaniem przez dzieci z wszelkiego rodzaju multimediów.

Opracowała: Grażyna Filipczyk - nauczycielka Przedszkola nr 3 w Miasteczku Śląskim

Literatura:

- Fundacja Dzieci Niczyje, Raport z badania „ Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce” 2015

- Medzina J „Jak wychowywać szczęśliwe dziecko, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012

- Wychowanie w przedszkolu Styczeń 2017