Zwierzęta naszych pól i lasów.
Z wizytą u niedźwiedzia.
data: 15 kwietnia 2021
CZWARTEK.
• Tropimy niedźwiedzie –
Najbardziej znanym gatunkiem wśrod niedźwiedzi jest niedźwiedź brunatny. Jest duży i ciężki, ale mimo tego bardzo dobrze umie wspinać się na drzewa. Okres zimowy przesypiaw swoim domu, ktory nazywany jest gawrą. Lubi jeść ślimaki, jaja ptakow, jagody, dżdżownice, no i oczywiście miod.
Przygoda misia – słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej
• Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej - Niedźwiedź i przedwiośnie.
Słonko jakoś mocniej grzeje, obudziło misia.
– Czy to wiosna już nadeszła? Jakoś ciepło dzisiaj.
Wyjdę z gawry i zobaczę, co się wokół dzieje.
Może znajdę trochę miodu… taką mam nadzieję.
Chodzi niedźwiedź, słucha, patrzy, gałązki ogląda.
– Może w dziupli miodek znajdę? – do środka zagląda.
– No cóż, misiu. Nie ma miodu… Jeszcze jest przedwiośnie.
Pszczoły siedzą jeszcze w ulu, jest w nim coraz głośniej.
• Rozmowa na temat wiersza.
Zadajemy pytania:
− Co obudziło niedźwiedzia?
− Dlaczego niedźwiedź postanowił wyjść z gawry?
− Gdzie niedźwiedź szukał miodu?
− Dlaczego niedźwiedź nie znalazł miodu?
• Porownywanie zdjęć przedstawiających niedźwiedzie.
Zdjęcia niedźwiedzia polarnego i niedźwiedzia brunatnego.
Dzieci wymieniają podobieństwa i rożnice między nimi.
Niedźwiedź polarny ma białe futro, gdyż żyje na terenach pokrytych dużą warstwą śniegu. Trudno go więc zauważyć, dzięki czemu jest bezpieczniejszy. Nie przeszkadza mu duży mróz, bo ma grubą, gęstą sierść. Potrafi doskonale pływać. Lubi to robić nawet w bardzo zimnej wodzie.
• Układanie z koł sylwety niedźwiedzia.
Dla każdego dziecka kolorowa kartka oraz 6 małych koł, jedno średnie i jedno duże kołko wycięte z białego papieru, kredki, klej.
Rodzic kładzie na stole kolorowe kartki oraz koła wycięte z papieru. Dzieci układają z koł na
kartkach postać niedźwiedzia. Następnie przyklejają koła i kolorują według własnych pomysłow.
Nadają niedźwiedziowi imię.

• Przedstawienie niedźwiedzi, których sylwety dzieci wykonały w pierwszej części dnia.
Dzieci przedstawiają niedźwiedzia, wymieniając jego imię. Następnie
Nazywają jego ulubione przysmaki.( miód, ryby, jagody,ślimaki, jajka) Mowią
np.: Mój niedźwiedź nazywa się Filuś. Najbardziej lubi jagody.
• Zabawy z niedźwiedziem – ćwiczenia artykulacyjne.
Sylwety niedźwiedzi wykonane przez dzieci.
Proponujemy dzieciom zabawy z niedźwiedziem.
Dzieci:
Niedźwiedź zjadł miod. - kładą kartki przed sobą, oblizują wargi językiem: raz w jedną, raz w drugą stronę,
Niedźwiedź wyraża swoje zadowolenie po zjedzeniu miodu. - cmokają, jednocześnie masując ręką brzuch,
Niedźwiedź usypia. - kładą kartki z sylwetą niedźwiedzia na swoich dłoniach, kołyszą je i wymawiają głoskę aaaaaaa,
Niedźwiedź śpi. - kładą się na dywanie, kartki układają obok siebie i naśladują chrapanie.
• Zabawa ruchowa ze śpiewem – Stary niedźwiedź mocno śpi.
Śpiewajmy piosenkę Stary niedźwiedź mocno śpi.
Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi.
My się go boimy, cichutko chodzimy. Jak się zbudzi, to nas zje. Jak się zbudzi, to nas zje.
Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi.
Druga godzina – niedźwiedź chrapie.
Trzecia godzina – niedźwiedź łapie!
Kiedy skończą wymawiać tekst, natychmiast kucają.
Niedźwiadek i jego miód – zajęcia artystyczno-techniczne.
• Zapoznanie z tematem pracy.
• Przygotowanie do pracy.
Wyprawka, karta nr 10, brązowa bibuła, klej, nożyczki, naklejka z baryłką z miodem.
Dzieci przygotowują kartę pracy, brązową bibułę, klej, nożyczki.
• Samodzielne wykonanie prac przez dzieci według instrukcji .
Dzieci wypychają z karty zaznaczone konturem kształty niedźwiadka. Wyrywają małe kawałki brązowej bibuły i wyklejają nimi futro niedźwiedzia. Składają sylwetę niedźwiadka według instrukcji. Odnajdują wśrod naklejek baryłkę z miodem i naklejają między łapkami niedźwiadka.
• Nadanie imienia niedźwiadkowi.
• Zabawa pobudzająco-hamująca – Mrówki i niedźwiedzie.
Bębenek.
Dzieci maszerują w rytmie wystukiwanym na bębenku. Na sygnał zamieniają się w mrowki lub niedźwiedzie.
Dzieci: dwa uderzenia w bębenek mrowki przemieszczają się po sali na czworakach, trzy uderzenia w bębenek niedźwiedzie przechodzą do pozycji stojącej i powoli, przenosząc ciężar z jednej nogi na drugą, idą przed siebie.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Obserwowanie krajobrazu. Opisywanie spostrzeżeń.
Zwracamy uwagę na stosowanie w wypowiedziach określeń: na, przed, pod, w, obok, za.