
"Orientacja przestrzenna" - propozycja zajęć dla dzieci 5,6 - letnich (Misie, Smerfy)
data: 13 listopada 2020
TEMAT: Orientacja przestrzenna.
1. „Tacy sami czy inni?” – rozmowa na temat różnic i podobieństw w wyglądzie ciała ludzkiego.
Rodzic staje naprzeciw dziecka. Dziecko patrzy na rodzica i na siebie, przygląda się uważnie i mówi czym się różnicie między sobą ( ubiór, wzrost, kolor oczu, płeć…) i co macie wspólnego.
Dziecko dochodzi do wniosku, iż każdy z nas inaczej wygląda, ale jesteśmy zbudowani tak samo (mamy dwie ręce, nogi…).
2. „Prawda czy fałsz?” – rozróżnianie zdań prawdziwych i fałszywych na temat części ciała.
Rodzic czyta dziecku zdania, dziecko odpowiada prawda lub fałsz:
– człowiek ma dwoje oczu
– człowiek ma dwie lewe ręce
– dłoń człowieka ma 6 palców
– człowiek ma dwie prawe nogi
– człowiek ma kolana
– człowiek ma jeden łokieć
– człowiek nie ma ramion
– człowiek nie ma stóp
– człowiek ma z przodu brzuch, z tyłu plecy
3. Wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała i nazywanie ich. Poruszanie się w różnych kierunkach.
Rodzic wydaje dziecku polecenia, natomiast dziecko stara się prawidłowo je wykonać:
-
Tupnij mocno, żebyś poczuł że tu jest twoje miejsce
-
PRZÓD: Wysuń ręce do przodu, spójrz w przód, zrób trzy kroki do przodu wróć
-
TYŁ: Wysuń ręce do tyłu, zrób trzy kroki w tył, wróć
-
GÓRA: Popatrz do góry, wyciągnij ręce do góry, podskocz do góry
- DÓŁ: Kucnij, połóż ręce na podłodze, spójrz w dół na swoje dłonie, stań i popatrz na swoje stopy
4. Orientacja przestrzenna.
Dziecko zastanawia się i mówi gdzie, znajduje się kotek (pod, za, w, przed, na)
5. „Gdzie jest miś”? - zabawa dydaktyczna
Rodzic i dziecko stają naprzeciw siebie. Jedno z pary zamyka oczy, a drugie kładzie mu pluszaka, albo z przodu, albo z tyłu, albo z prawej, albo z lewej strony. Potem pyta, gdzie jest pluszak?
6. Orientacja w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów:
Ćwiczenia z krzesełkiem i pluszakiem.
Rodzic wydaje dziecku polecenia:
-
stań za krzesełkiem
-
usiądź na krzesełku
-
popatrz do przodu
-
popatrz w lewo
-
popatrz w prawo
-
zajrzyj za siebie
Weź do ręki pluszaka i kładź tak jak ci powiem:
-
połóż pluszaka na krzesełku, pod krzesełkiem, z lewej strony krzesełka, z prawej strony krzesełka, z tyłu, za krzesłem, przed krzesłem
7. „Dziwny taniec” – poruszanie określoną częścią ciała przy muzyce.
Rodzic, włącza muzykę i zaprasza dziecko do „dziwnego tańca” – tańca na siedząco.
Wyjaśnia, iż całe ciało musi być nieruchome. Tańczy jedynie ta część ciała, którą wywoła rodzic, np. oczy, jeden palec, dwa palce, prawa dłoń itp.
8. Ćwiczenie oddechowe w parach.
W parach, jedno z pary (rodzic lub dziecko) w leżeniu tyłem wykonuje wdech (brzuch wciągamy, uwypuklamy klatkę piersiową) i wydech (wypychamy brzuszek ku górze), w tym czasie druga osoba z pary kładzie rękę na brzuchu osoby ćwiczącej i sprawdza czy brzuch prawidłowo pracuje. Zmiana w parach.
9. Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną.
Poniższy film zawiera ćwiczenia i zabawy wspierające orientację przestrzenną dziecka. Zachęcamy do wykonania ćwiczeń razem z dzieckiem.