Facebook

Grupa IV Misie

zdjęcie do artykułu: Makieta wiejskiego podwórka

Makieta wiejskiego podwórka

data: 15 kwietnia 2021

TEMATYKA TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

Czwartek: 15.04.2021r.

Temat dnia: „Makieta wiejskiego podwórka ”


 

1. "Zwierzęta z wiejskiego podwórka"

Wyszukiwanie w książkach i czasopismach obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta z wiejskiego podwórka.

Wypowiadanie się dzieci na temat mieszkańców wiejskiego podwórka.

 

2. Zabawa pobudzająco-hamująca – Koniki.

Potrzebne będą: odtwarzacz CD, nagranie wesołej melodii, bębenek.

Dzieci maszerują w określonym kierunku, w rytmie nagrania wesołej melodii, wybranej przez R. Kiedy usłyszą dźwięki bębenka, zaczynają zgodnie z jego rytmem poruszać się po okręgu – naśladują koniki.

Reagują na ustalone hasła:

  • W tył zwrot – poruszają się w przeciwnym kierunku,
  • Wierzgamy kopytkami – zatrzymują się, jedną nogą wykonują ruchy podobne do wierzgania,
  • Stop! – zatrzymują się, zwracają twarzami do środka koła i recytują tekst, równocześnie wykonując odpowiednie ruchy (powtarzają go dwa razy):
  • ręka, ręka – prawą dłonią dotykają lewego ramienia, lewą dłonią dotykają prawego ramienia,
  • noga, noga – uderzają w prawą rękę, w prawe udo, lewą ręką w lewe udo, raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy
  • miarowo klaszczą: raz z lewej, raz z prawej strony.

Tekst należy utrwalić wcześniej.

 

3. Dopowiadanie skojarzeń.

Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dzieci dopowiadają kojarzące się z nim słowo (z wierszy, z bajek, opowiadań).

Np.

kaczka – dziwaczka

kaczątko – brzydkie

koza (kozucha) – kłamczucha

kot – Filemon

kurka – Czubatka

 

4. Ćwiczenia słuchowe „Jakie to zwierzę?”

Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a wybrane dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa, ko-za- koza).

 

5. Słuchanie piosenki piosenki "Stary Donald farmę miał"

 

6. Ćwiczenia klasyfikacyjne – Gdzie mieszkają zwierzęta?

 

7. Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?

R. podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią, do zrobienia czego można go wykorzystać.

Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka…

mleko – ser, budyń, jogurt…

pióra – poduszka, pierzyna…

wełna – szalik, sweter, czapka…

 

8. Co nam dają zwierzęta hodowlane?

 

9. Zabawa ilustrowana ruchem „Wiejskie podwórko”

10. Wykonanie makiety „W wiejskiej zagrodzie” – lepienie zwierząt z plasteliny.

11. Praca indywidualna do wyboru - 5latki - 2prace, 6latki - 3 prace


 

 

 

Pozdrawiamy 

Pani Grażynka i Pani Asia

 

zdjęcie do artykułu: Katecheza

Katecheza

data: 14 kwietnia 2021

Katecheza na środę 14.04.2021r.

Katecheza - klik

zdjęcie do artykułu: "Na podwórku"

"Na podwórku"

data: 14 kwietnia 2021

TEMATYKA TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

Środa 14.04.2021r.

Temat dnia: „Na podwórku”

 

1. Bardzo prosimy, aby dziecko wysłuchało piosenki, która znajduje się poniżej.

 

2. Rozmowa na temat treści wysłuchanej piosenki – słuchanie ze zrozumieniem.

Prosimy, aby dziecko wymieniło jak najwięcej zwierząt, które zapamiętało z wysłuchanej piosenki.

 

3. „O którym zwierzęciu mówię? - zabawa słowna

Dziecko opisuje całymi zdaniami wybrane przez siebie zwierzę, rodzic zgaduje o który zwierzęciu opowiada dziecko. Później następuje zamiana ról.

 

4. „Znajdź i nazwij” - ćwiczenie spostrzegawczości

Dziecko szuka na ilustracji zwierząt gospodarskich i nazywa je.

 

5. „Kto mieszka na wsi?” - zagadki słowne


 

Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)

 

Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)

 

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.
(koń)

 

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)

 

Żółte, puszyste piórka,
okrągłe, grube brzuszki,
oczka jak dwa paciorki
i płaskie krzywe nóżki. …

(kaczątko)

 

Nawet śpi w ostrogach
Ten rycerz podwórka.
Rankiem budzi ludzi ,
w dzień czuwa przy kurkach. …

(kogut)

 

6. Jakiej literki brakuje? - zadanie dla chętnych dzieci

Dziecko stara się przeczytać nazwy zwierząt żyjących na wsi i dopasować brakującą literkę.

 

O W _ A - T, C, G

 

K O _ - L, R, Ń

 

K _ R A - U, B, C

 

K R _ W A - S, O, A

 

Ś W I N _ A - I, U, L

 

K _ Z A - P, O, Z

 

G Ę _ - B, Ś, A

 

K _ C Z K A - O, A, K

 

_ O G U T - L, P, K

 

7. „Odgłosy zwierząt” – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.

Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia , a dziecko naśladuje jego głos.

krowa – muczy – muu, muu

kaczka – kwacze – kwa, kwa

koza – meczy – mee, mee

baran – beczy – bee, bee

indyk – gulgocze – gul, gul

kogut – pieje – kukuryku

świnia – chrumka – chrum, chrum

koń – rży – iha, iha

kura – gdacze – ko, ko

 

8. Ciekawostki o zwierzętach gospodarskich.

Dla chętnych rodziców i dzieci kilka ciekawostek o zwierzętach żyjących na wsi.

  

 

   

 

   

 

9. Praca plastyczno - techniczna

  • Proponujemy wykonanie zwierzątka z rolki po papierze toaletowym. Poniżej kilka inspiracji.

 

                  

 

Pozdrawiamy serdecznie:)

Pani Asia i Pani Grażynka

zdjęcie do artykułu: Uparty kogut. Wprowadzenie litery "Ż, ż"

Uparty kogut. Wprowadzenie litery "Ż, ż"

data: 12 kwietnia 2021

TEMATYKA TYGODNIA: „Wiosna na wsi”

Poniedziałek 12.04.2021r.

Temat dnia: „Uparty kogut”

 

1. Wyjaśnienie znaczenia słowa„uparty”.

Pytamy dziecko:

  • Kogo nazywamy upartym?

  • Czy zwierzęta też mogą być uparte?

  • Czy znacie takie zwierzęta?

 

2. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Uparty kogut”

 

3. Rozmowa na temat opowiadania.

  • Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?

  • Z kim bawił się Olek?

  • Co robiła Ada?

  • Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?

  • Czym zajęli się tata z wujkiem?

  • Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało

 

4. Zabawa Jakie jest zwierzę?

  • Pytamy: Jaki (jaka) jest...?

  • podając nazwę zwierzęcia, a dziecko wymyśla określenia.

 

Np. Jaka jest kura? (mała, głośna...)

Jaki jest kogut? (szybki, głośny...)

Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna...)

Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny...)

Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna...)

 

5. Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka.

Zdjęcia/obrazki zwierząt.

Zabawę rozpoczyna rodzic., wypowiadając pierwsze zdanie. Np. Po podwórku kroczy kaczka,a za nią żółte kaczuszki. Następne zdania układa dziecko.

 

6. Wprowadzenie litery „ż, Ż”

 

7. Żaba - Jan Brzechwa - animowany wierszyk z obrazkami

 

8. Ćwiczenia z literą „ż”

  • analiza i synteza słuchowa słowa „żaba”

  • dzielenie słowa „żaba” na sylaby i na głoski, liczenie ile jest sylab i głosek

  • podawanie przykładów innych słów w których głoskę „ż” słychać na początku (żaba, żurek, żyrafa...) oraz w środku (leżak, jeżyna, kałuża...)

 

9. Czytanie sylab

 

9. Praca indywidualna

( proszę o zdjęcia wykonanego zadania )

 

 

 

zdjęcie do artykułu: Sąsiad szpak

Sąsiad szpak

data: 9 kwietnia 2021

TEMATYKA TYGODNIA: „Wiosenne powroty”

Piątek 09.04.2021r.

Temat dnia:: Sąsiad szpak


 

1 „Co słychać u szpaków” – rozmowa na podstawie opowiadania.

Prosimy o przeczytanie dziecku opowiadania „Szpaki”.

Obok domu Pawła rozciąga się duży ogród. Rosną w nim kwiaty i drzewa.

Do ogrodu często przylatują ptaki. Są wśród nich także szpaki. Każdego roku

Paweł obserwuje je. Na podwórku rośnie wielka brzoza. To właśnie na niej

szpaki mają swoją budkę lęgową. Kiedy wracają w marcu ze swojej wędrówki

z Europy Zachodniej, budka lęgowa już na nie czeka. Wyczyszczona z zeszłorocznych

trawi patyczków jest gotowa, aby założyć w niej nowe gniazdo. Szpaki, które mieszkają

w ogrodzie Pawła już wróciły. Kilka razy obleciały cały ogród, usiadły na każdym drzewie

i sprawdzały co się zmieniło. Zajrzały też do budki lęgowej. Chyba im się spodobała.

Coraz częściej wchodzą do niej i przynoszą suche trawy, mech, drobne gałązki.

Uwiją z tego wygodne gniazdko. Kiedy w gnieździe pojawią się jajka samica i samiec

Będą wysiadywać je na zmianę. Po 14 dniach wyklują się małe szpaki, które trzy

tygodnie spędzą w gnieździe .W tym czasie ich rodzice ciężko pracują. Młode szpaki

mają wielki apetyt. Rodzice karmią je owadami, dżdżownicami. Gdy dorosną,

wspólnie z rodzicami będą częstymi gośćmi w sadzie Pawła. Potrafią zjeść ogromne

ilości wiśni, borówek, czereśni. Kiedy dojrzewają owoce, tata Pawła stawia w sadzie

stracha” Ale szpaki wiedzą, że to nic strasznego, a owoce takie smaczne….


 

2. Rozmowa na temat opowiadania

Prosimy zachęcać dzieci do wypowiadania się całym zdaniem.

  • Kto przylatuje do ogrodu Pawła?

  • Jakie ptaki obserwuje Paweł?

  • Gdzie szpaki mają swoją budkę lęgową?

  • W jaki sposób przygotowuje się budkę lęgową dla szpaków?

  • Z czego szpaki wiją gniazdo?

  • Kto w rodzinie szpaków wysiaduje jajaka?

  • po ilu dniach z jajek wykluwają się szpaki?

  • Ile czasu spędzają młode szpaki w gnieździe?

  • Co zjadają młode szpaki?

  • Jakie owoce lubią jeść szpaki?

  • W jaki sposób tata Pawła odstrasza ptaki?

  • Czy sposób taty na odstraszanie szpaków jest skuteczny?


 

3. Ciekawostki o szpakach

Szpak zwyczajny osiąga 20 cm długości ciała i do 40 cm rozpiętości skrzydeł. Ubarwienie szpaków jest bardzo charakterystyczne, ich pióra są czarne, lecz połyskują intensywnie odcieniami zieleni i fioletów, a dodatkowo posiadają jasne kropkowanie. Szpaki pierwotnie zamieszkiwały lasy, lecz z czasem przystosowały się do życia w pobliżu człowieka. Obecnie ptaki te są częstymi gośćmi ogrodów, parków czy sadów, a niekiedy spotykane są w centrach dużych miast. Szpaki żerują spacerując po ziemi i zjadają znalezione tam owady i ich larwy, dżdżownice, ślimaki, a także owoce, zwłaszcza czereśnie, wiśnie i śliwki. Nie gardzą też większymi owocami, jak jabłka czy gruszki. Szpaki są ptakami żerującymi na drzewach owocowych, dlatego nastawienie wielu ogrodników i sadowników jest do nich negatywne i są często usilnie odstraszane różnymi metodami. Z drugiej strony, przysługują się ludziom w uprawach, zjadając larwy wielu owadów uznawanych za szkodniki.


 

W filmie poniżej możecie posłuchać śpiewu szpaka


 

4. „Czyje to gniazdo?- zabawa dydaktyczna

Proszę aby dziecko przyjrzało się zdjęciom gniazd bociana, jaskółki oraz szpaka oraz:

  • dopasowało sylwetę ptaka do odpowiedniego gniazda.

  • podzieliło nazwy ptaków na sylaby

  • nazwy ptaków wypowiada w liczbie pojedynczej i mnogiej.

 

          

 

       

 

 

5. Zabawa ruchowa - „Ptaki” - naśladowanie ruchem

  • Bocian – dziecko chodzi unosząc kolana

  • Żabki – dziecko skacze naśladując żabki

  • Jaskółka – dziecko stoi na jednej nodze, druga noga uniesiona w tył, ramiona w bok.

  • Żuraw – dzieci stoją na jednej nodze, druga noga ugięta i uniesiona w górę, ręka przełożona pod kolanem i chwyta nos.


 

6. Praca plastyczna przy słuchaniu śpiewu ptaków.

Moja dłoń będzie ptakiem” – odbijanie dłoni.

Dziecko macza dłoń w farbie odbija ją na papierze. Następnie dorysowuje elementy tak, aby powstał ptak. Poniżej kilka inspiracji:)

           
 

Swoją pracę tworzy przy słuchaniu śpiewu ptaków, który można odtworzyć w poniższym filmie.


 

Pozdrawiamy serdecznie

Pani Asia i Pani Grażynka

zdjęcie do artykułu: Katecheza

Katecheza

data: 8 kwietnia 2021

Katecheza na czwartek 08.04.2021r.

Katecheza - klik

zdjęcie do artykułu: Zadania o ptakach

Zadania o ptakach

data: 8 kwietnia 2021

Zadania o ptakach 08.04.2021 - klik

Powtórzenie wiadomości o bocianach:

Krótka prezentacja o wiosennych powrotach ptaków.

 

Serdecznie pozdrawiają

Pani Asia i Pani Grażyna :)